Sunday, May 8, 2011

hari emak

yaa..mothers day today..
mmg aku ada baca yang mothers day bi satu perayaan yang melibatkan agama lain
tapi aku pernah tgk seorang ustaz dlm TV wat ulasan yang kata kalau kita meraikan dengan niat yang baik, macam untuk eratkan hubungan kekeluargaan/ utk wat mak kita rasa di" appreciate" boleh..

hari emak saya ialah hari-hari (wahaha) bagi saya
mmg kadang2 kami berselisih faham
terutama bila aku nak bertukar stage hidup
macam dulu2 after form 5, masa form 3
dulu mmg kuat rebel.
masa tu mmg banyak la konflik
situasi dia macam " ala mak ni x faham i"

then masa study kt poli (5 jam perjalanan naik bas dr umah)
aku mula belajar appreciate mereka
homesick x yah cakap la

pas tu mak ngan bah pindah perak (7 hrs pejalanan) lagi lah...

after poli..aku pegi keja kat KL..mula2 abah x bagi, tapi mak yang persuade abah so he can let me go

mungkin masa buatkan kami lebih kamcing
mak aku teman bergossip
tempat aku citer kalau aku crush or frust..(tapi not in a frank way)
untuk ajak shopping raya
untuk ajak p pasar malam
mak aku gak yang masak laksa tersedap untuk tekak aku
mak aku yang masak utk open house masa kt uni utk kawan2 aku
macam2 lagi...

mmg kami berlainan pendapat
tambah2 sekarang bila aku mula nak menentukan hala tuju karier aku
its like:

mak: keja la gomen
aku: x mau..boring

mak: keja la opis, bley pakai lawa2 dan ayu lagi
aku: x mau juge, boring kot..sonok gak dok site ni

mak: keja la kat area2 utara ni
aku: ala mak...ai nak berjalan2 dulu

mak: bila nak kawin
aku: aaa..err...when I met my prince charming + mr right...sekarang semua mr wrong hahahaha
mak: ish2

mak: jangan la kuat berjalan sangat, simpan duit untuk masa hadapan (iklan ASB disini)
aku: jauh perjalanan,luas pemandangan mak..


harap2 restu mak aku mengiringi perjalanan hidup aku yang baru 2KM ni, kalau boleh nak pergi lagi 4000Km++ mungkin..

despite all the ketidaksamaan pendapat..aku still sayang mak aku in my own way
ada satu hadis "sedekah kan Al-fatihah kepada ibu bapamu (yang hidup/yang sudah tiada), nescaya rezeki tidak terputus"
rezeki itu termasuk juga jodoh,kebahagiaan,kesihatan yang baik ye kawan2..

Al-Fatihah untuk mak & abah juge..

saya dan mak saya...(composition gambar sangat x betoi..maybe diambil oleh najah yang xreti guna rule of 3rd)



dzuli

No comments:

Post a Comment