Sunday, June 19, 2011

the reality of civil engineer

afew days aku ada sembang ngan housemate aku pasal kerja and rate gaji
semalam plak jumpe che kamal and story yang sama gak dibincangkan
so, situation is like this (contohnye la)

situasi 1:
housemate aku citer, adik dia lulusan business management, gaji dia masa 1st jub is almost 4k/month.

situasi 2
ada sepupu member aku grad dari Universiti Petronas gaji for his 1st job reach 8k per month

situasi 3
boyfren kawan aku mekanikal engineer gaji starting after gran dalam 2800-2900/ month

situasi 4
Che Kamal dapat offer dari satu company as a civil engineer 1500/month

situasi 5
1st job adik aku masa motorola (diploma) 1600/month.

so..kami boleh assume that civil engineer mmg rate gaji agak rendah walaupon kami mmg mendominasi kemajuan negara (transportation/construction/environment/production)

bukan tak puas hati or what, aku tau bila kami kategori senior (3 years and above) mmg kami boleh demand. RE aku dulu experience 7 tahun, gaji dia almost 5k gak sebulan.
tapi kitaorang rasa, civil engineering business memang kompetitif, sbb bilangan kontraktor yang banyak (kelas A-F), belum kira yang non bumi lagi,consultant lagi,production lagi, maintenance lagi.
oil and gas la contohnye, kenapa rate gaji diorang tinggi, ada berapa company je wat oil and gas bai, pas tu it is a expensive business (tgk la harga minyak macammna).

aku tau, construction pon expensive business, but it it too competitive. touch of professionalism pun almost gone. bukan la nak kata apa but, tgk la kontraktor, ada yang bukan dari background civil pon (cikgu, pegawai bank).tak payah citer la yang konsep alibaba ngan jual projek (it happened in front of my eyes masa kt UBSB dulu). so it almost lost with a people who care for money but do not care with the function of civil engineering.
nama pon civil, of course it is for civillian, nak menyediakan prasarana yang baik dan selesa untuk rakyat.
so, siapa nak salahkan
JKR ke
menteri kerjaraya ke
young engineers ke
or industry player (kontraktor, konsultant etc)

masa kat Uni dulu, satu subjek Jurutera dalam masyarakat...bila aku masuk je industry, integrity tolak tepi la bai, buku JDM tu tutup elok2 simpan je lah, bila kita bagi idea "korang budak muda, korang tau ape" seumpanya macam tu lah..

jeles tengok industry lain boleh kekalkan standard tapi civil engineering tak boleh. akibatnye young engineers macam kami just go with the flow and the flow was totally wrong.

panjang plak nagging,
bukan rate gaji tu masalahnye, i am more concern with the future of this industry...ada beribu2 student kat IPTA tunggu masa nak keluar and become an industry player. tapi daripada rate gaji tu, orang dah boleh anggap, where our standard..

sorry if this entry maybe sarcastic and harsh kepada sesiapa berkaitan..
peace Yo...



dzuli

5 comments:

  1. tumpang nyebok jap.hehe
    gaji 1k-2.5 k tu lulusan ape?dip ke degree?

    ReplyDelete
  2. masa saya grad thn 2006 dulu pon rate gaji dlm rm1.5k jer...

    ReplyDelete
  3. raja ellysya:gaji 1k-2.5k tu lulusan degree...

    inaachik: tulah, dengar ada org offer kwn saya 1500 as a CE thn 2011 cam x logik..sampai hati sungguh...

    sorry lmbat reply hehehe...

    ReplyDelete
  4. btl2...sokong sangat...mn hilangnya standard civil engineering di Malaysia ni??sedangkan sektor ni sebenarnya mencabar dan adalah yang paling berisiko,kalo bangunan runtuh or any structure yang fail dan menyebabkan kemalangan civil jg yang harus dipertanggungjawabkan. bkn nk demand or what tp sepatutnya engineer civil harus di bayar gaji setimpal dengan kerja dan tanggungjawab yang harus di pikul. :)

    ReplyDelete
  5. red butterfly.. tapi i realize bila betul2 senior, gaji agak berbaloi la...tapi 2-3 tahun baru keje..cabaran gila, nak adapt semua benda + waktu keja panjang+ gaji......

    ReplyDelete