Wednesday, December 30, 2015

Autumn Sonata, Seoul- Part 3.1 (Namsan Tower dan Yoogane)

Assalamualaikum



sambung balik,

Lepas solat semua, waktu dah pukul 3 lebih. Rasanya dah sedang elok untuk ke Namsan Tower.

Haa...ni pun salah satu spot wajib jugak la kalau pegi Seoul
Aku kenal Namsan Tower ni lepas tengok drama Korea Boys Over Flower,
Kitaorang memilih untuk naik cable car sebab naik bas macam leceh je. (anggapan kitaorang le)
sekali, lebih kurang je leceh dia. ceh!!
cara nak pergi dari Myeondong Station boleh tengok dekat website. Agak hazab jugakla jalan yang dilalui.
Masa smpai kat satu tempat tu, Tanya la satu couple Korean tu, soalan aku senang je "Namsan Tower?' aku tunjuk arah keatas. Yang laki dok blurr2, yang perempuan gelak berdekah2. Hello..Nampak weolls buat lawak ke? Malas nak layan, jalan je terus keatas. Jalan yang benar rupanya.
 

Ikutnje arah macam website tu, jumpa la cable car station ni. Masa ni around 4.30 or 5 rasanya. Aku baca sunset around 5.30-6.00 petang. So, timing dah cun
Sampai je, terus beratur beli tiket. Ya Ampun ramainya manusia, aku rasa beratur nak naik cable car tu je lebih dari setengah jam

stesen cable car

gambar dari stesen cable car. Jauh rupanya menapak dari myeondong tu

Naik cable car dalam 10-15 minit je. Cable car dia bukan macam Langkawi, jenis lambak je selagi muat. Takut jugak sebab aku pernah pergi talk pasal mechanism cable car ni huhu..Pasrah je la
Sampai dekat atas, kena jalan sikit je.

Kedatangan akan disambut dengan Love Locks. Aku dengar Namsan Tower ni tempat ala2 symbol cinta gitu. Amende yg romantic sangat kt sini aku pun tatau.

Aku cume berharap pagar-pagar ni tak roboh macam dekat paris ye hehe. Maklomla, ada jugak yang bubuh Solex kat sini. Utuh betul cinta uolls. Kalau tak berkekalan, tak tau dah nak cakap apa.


aku ngan Ean bercadang nak bukak gerai jual padlock kat sini
Rajin pulak aku dok membelek nama-nama diorang
tak cukup kat pagar, Pokok2 ni pun ada
Kalau #foreveralone, jauhi diri anda dari kerusi ni. Tengok couple mat salleh tu, cara duduk yang betul
katanya direkabentuk slanting supaya couple akan menghampiri satu sama lain, awww

Masa ni, memang ramai gila la manusia kat sini, pergi layan susnset pun macam tak best sebab batang monopod berceracakan. aku tengok balik gambar, Nampak orang dengan monopod je. Takde makna la nak layan blues ke apa ke. Aku dengar sini la lokasi pasangan-pasangan bercinta sambut hari ke-100 (kepercayaan Korean gamaknya). Patut le nampak ramai couple bawak flowers bouquet.
Aku rasa kalau singles kat korea ni mesti lagi miserable haha.. kelihatan mereka sangat mengagungkan chenta. Tengok la couple diorang, pakai baju sama, buh padlock kat namsan tower,sambut hari ke 100, 1000 dll.
eh, banyak pulak bebel

lepas tu kami bercadang nak naik observation deck, alang-alang dah sampai kan. bajet pun ada lagi sebab tertinggal cruise semalam. Nak naik deck pun ramai jugak. Lama jugak le weolls beratur.
view dari observation tower ni boleh tahan jugak la, mungkin sebab waktu malam. Gambar kat atas kebanyakkannya hampeh. Tak layak diupload. Nak turun dari sini cabaran jugak la sebab beratur depan satu group BBNU dari mainland. Pergh..puas jugak le beristighfar dalam hati.
  
N tower di malam hari
view dari observation tower
gambar waktu malam aku mmg laha sikit
maaf jika menjadikan Eureka sebagai benchmark, maklomle ni tower ketiga di dunia je yg aku pernah naik

 
Sempat jugak la kami beli souvenir sikit kat atas tu. Harga agak ok dan berkualiti. Sambung balik la menapak ke myeondong untuk mengisi perut dan tawaf lagi seround haha. Untuk dinner malam ni, kami nak rasa Yoogane. Aku pernah baca yang Yoogane ni tak menggunakan broth/pes dari sumber daging, sebab tu muslim boleh makan kat sini. Tanda Halal memang takde la. Tapi, kita hanya boleh makan yang seafood je.
Ada jugak orang komen kat i.g aku yang yoogane ni ada pork. Err..aku tak perasan lak.
  
lalu dekat cartoon lane yang comey. Boleh jugak la acah2 berenti ambik gambo, padahal semput sebenarnya
lawa sungguh..I like benda artsy-artsy begini kerana aku nak lukis ayam pun x lepas
apabila temengah2 mengambik gambar

sampai Yoogane, tak tau la yang mana satu sebab ada 2-3 Yoogane kat sini. Nampak sepasang rakyat Malaysia tengah makan dan bertambah konfiden.

Oder la seafood apa tah sebab tu je yang boleh dimakan

set untuk 3, last2 tak habih jugak


budak ni masak dengan muka masam. sukati ko la dik


 
sedap rupanya benda ni. sama je cm Nasik goreng kampong kat Malaysia cuma maybe kelainan dekat sos pedas diorang tu

So, tamatlah hari ketiga di bumi Seoul.

Bersambung..



dzuli

1 comment:

  1. Yooganey dekat Busan ada pork. Hampir termasuk, nasib perasan. Tuh dekat Seoul tgk2 menu memang takde pork.

    ReplyDelete